viktig inormation om försäkringskassan

2011-01-12 11:10:16 / 1 kommentarer kommentera inlägget?..


Måste bara skriva en sak, när jag ändå är inne på allt det här med konstiga telefonsamtal och möten. Igår var jag inne på försäkringskassan och tänkte höra om jag som halvtidsarbetare och ensamboende hade rätt till bostadsbidrag. Det hade jag inte, då man som ungdom inte får tjäna mer än 90 000 kr på ett år om man ens ska få 100 kr i bidrag. Skitsamma då tänkte jag, det kan jag väl förstå.
Emma var med mig också, då passade hon på att fråga om hon och Robin hade rätt till bostadsbidrag, hon som är student och bor ihop med sin pojkvän (min bror). Då började hon förklara hur det fungerade och det var nog det dummaste jag hört.
Det första man ska göra är att man ska försäka räkna ut vad man tjänar på ett helt år. Jaha? Hur fan ska man kunna veta det, som student? Man vet ju inte ens om man kanske får ett sommarjobb och FÅR man det så kan jag ju inte veta NU hur mycket jag kommer att tjäna?
Dessutom, vi säger att Emma nu inte skulle få något sommarjobb, men hon tar examen nu i vår. Efter det får hon ganska snabbt ett jobb, vilket betyder att hon då inte längre behöver sitt bostadsbidrag. Ja, då blir hon ÅTERBETALNINGSSKYLDIG för att försäkringskassan don't give a shit i vilka månader under året hon varit arbetslös då de deklarerar på ett helt år. Det är ju helt sinnessjukt fel, så himla stört system. Hur man än skulle göra så skulle det ju aldrig löna sig att ha bostadsbidrag, om man nu planerar att skaffa sig ett jobb.
Alltså, så räknar (deklarerar) de hennes senaste vinterhalvår på hela 2011, när hon under vårterminen gick arbetslös och hade rätt till att få bostadsbidrag. Vilket betyder, som jag skrev att hon kommer bli återbetalningsskyldig för att hon har fått ett jobb. Alltså, jag blir tokig. Vad är det för jävla system?!?!?! Idioter!
Aldrig i hela mitt liv att jag ens kommer tänka på att ansöka om bostadsbidrag, när jag kommer bli mer skyldig pengar än vad jag kommer få hjälp med.



Kommentarer
moster

Jag vet, det är helt sjukt! Ansök aldrig!!! de gånger jag har gjort det, har jag följ deras regler och ändå blivit återbetalningsskyldig!

2011-01-12 21:20:15

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback